Olvasási idő: ~12 perc

Folytatva interjú sorozatunkat, a napokban Lukácsháza és Bana község polgármestereivel beszélgettünk. Elsőnek Virág Jánossal, Lukácsháza polgármesterével folytatott beszélgetésünket olvashatja.

(forrás: lukacshaza.hu archívum​​​​​​​​​​​​​​)

A kijárási korlátozások alatt az önkormányzat életében mik voltak a legfontosabb döntések, amit meg kellett hozni? Mi volt a védekezési stratégia?

Az intézmények működtetése szempontjából a vírus okozta helyzet alatt a kormány által meghozott szabályokat teljesítettük, illetve a hivatal napi működését is biztosítani kellett. 1100 fős település vagyunk, nem a városi szinthez kell bennünket hasonlítani. Természetesen a kihirdetés másnapján összehívtam az illetékes intézmények, családsegítő, gyermekvédelem, szociális, egészségügyi szolgáltatók vezetőit, kollégáimat és egyeztettünk és meghatároztuk a teendő feladatoknak az irányát, illetve kijelöltük az adott területek felelőseit.

Egy önkormányzat életében nagyon fontosak a bevételek. A központi elvonások a települést hogyan érintették, illetve milyen egyéb bevételkieséseik voltak?

A gépjárműadó elvonás mintegy 3,5 milliós tételben érintette az önkormányzatunkat. Ez alapvetően az összköltségvetésünknek csak 1%-a, ami ugyan nem mondható számottevőnek, de nekünk minden forint sokat jelent. Mivel a kormány garanciát vállalt a bölcsődék és óvodák finanszírozására, ezért ezen a területen nem voltak kieséseink. Ezzel szemben az intézményi térítési díjbevételek tekintetében még nem tudjuk, hogyan alakulnak a számok, így várhatóan kevesebb bevétellel számolhatunk. A településen a közétkeztetést az önkormányzat feladatai közé lehet sorolni, de az óvoda és bölcsőde bezárásával csak ügyeleti rendszerrel tudott működni a gyermekétkeztetés. Az iskolai élelmezés teljesen megállt, mivel ezekben az intézményekben ügyelettel sem számolhattunk. A szociális étkeztetés a higéniás szempontok maximális betartásával egy szociális ellátón keresztül továbbra is zavartalanul működött, működik. Az óvodai , bölcsődei ellátást, gyermekétkeztetést és szociális étkeztetést 7 önkormányzat Óvodafenntartó társulása látja el lukácsházi székhellyel.

A csökkenő bevételek kompenzálására milyen tervük vagy lehetőségük van?

Egyelőre a szerencsés települések csoportjába sorolhatjuk magunkat, hiszen jelentős iparűzési adóbevétellel rendelkezünk egy ittlévő multinacionális cégnek köszönhetően. Kérdés, hogy a tervezett átalakítások a költségvetésben hogyan érintenek bennünket, mert a megnövekedett szolidaritási adó jelentősen átalakíthatja a lehetőségeinket.A csökkenő bevétel pótlása csak belső átcsoportosítással oldható meg.

Van más piaci alapú bevételi forrásuk?

Faluhelyen a nagyvolumenű rendezvényekre kicsi a kereslet, így ezen a téren nem tudunk plusz bevételeket biztosítani. A település lakosai a közelben lévő városok szolgáltatásait veszik inkább igénybe. A hagyományos rendezvényeinkkel is hasonló a szituáció, hiszen egyelőre ezek sincsenek kilátásba helyezve, és az egészségügyi szabályok értelmében tolódnak az eseményeink.

(forrás: lukacshaza.hu archívum​​​​​​​​​​​​​​)

A humán erőforrást hogyan érintette a kialakult helyzet?

Az önkormányzat nem élt sem a csökkentett munkaerő lehetőségével, sem a munkavállalók elküldésével, így senki sem veszítette el az állását. A feladatok átcsoportosításával próbáltuk megoldani a kialakult helyzetet, például a nyári leállású intézményeknél a 3 hetes időtartamból 2 hetet szabadságként előre hoztunk, így nyáron csak egy üres héttel fognak üzemelni ezek az intézmények. A társulásban fenntartott bölcsőde, az óvoda, illetve a konyha esetében, belső munkaerő átcsoportosítással és szabadság kiadásával lett kezelve a munkáltatás. A közösségi házunkban szabadság kiadást követően május végén lett újra indítva az élet.

A település üzemeltetése felé történt átcsoportosítás. A Család és Gyermekvédelmi Szolgálat a járványhelyzet miatt szervezte az idősek ellátását és a gyermekétkeztetést és a szociális segítést. A védőnő is otthonról és szükség esetén családlátogatással végezte munkáját. A felnőtt és gyermek háziorvos telefonos bejelentkezéssel volt elérhető. Az e-receptnek köszönhetően a gyógyszer felíratás is telefonon keresztül történt.

A vészhelyzet fennállásának megszűnésével könnyen el tudnak indulni az újrakezdés útján?

Semmi sem lesz már úgy, mint régen. Látszik, hogy óvatosabbakká váltak az emberek. Ennek tetejében bizonyos hipotézisek szerint közeleg a járvány második hulláma, Abban az esetben, ha ez még is így történne, az további feladatokat fog ránk róni, és készen kell álljunk az esetleges gyors reagálásra. Bízom abban, hogy erre nem kerül majd sor.

A járványhelyzettől függetlenül milyen fejlesztések vannak a településen?

Egy BM-es pályázat még március folyamán el lett indítva, ezt megvalósítottuk. Emellett két beadott TOP-os pályázatunk van, az egyik a bölcsőde fejlesztése, ez pályázatunk nyert és támogatási szerződés aláírása után az ezzel kapcsolatos munkálatokat biztos, hogy meg tudjuk lépni. A másik TOP-os pályázatunk az Egészségház felújítása. Ez még elbírálás alatt van, erről még nem értesítettek bennünket. A Magyar Falu Programnál próbálunk pályázni, viszont itt nagyon szűkek a lehetőségeink az adóerőképesség miatt, de kisebb projektekkel is próbálunk foglalkozni, vagy fejlesztési forrásokhoz jutni. Most jelentek meg az idei BM-es pályázatok, melyeket jelenleg is tanulmányozok. Ezeket leginkább infrastrukturális fejlesztésekre kívánjuk felhasználni, de több olyan projekt van, amit a helyzet lehetetlenített el. Az iparűzési adóval kapcsolatos szolidaritási adó meg fog többszöröződni a költségvetési tervezet szerint. Ez nagyban befolyásolni fogja a lehetőségeinket.

Az idei évben a vállalkozásoknak lehetőségük van arra, hogy csúsztatott fizetéssel éljenek az iparűzési adó vonatkozásában, ami azt jelenti, hogy később jutunk hozzá a tervezett bevételhez. Többek között ezért és a gazdaság bizonytalansága miatt nem indítunk el az idei évre betervezett fejlesztéseket. A képviselő-testülettel az egyeztetés on-line formában folyamatosan zajlik, és úgy döntöttünk, hogy óvatosan kivárjuk a gazdaságot érintő, illetve a finanszírozási hatásokat, és négy évre előre hozzuk meg a következő fejlesztési döntéseket, aztán a költségvetési lehetőségeink függvényében valósítjuk meg azokat. Igyekszünk gyorsan alkalmazkodni a változásokhoz és ennek függvényében meghozni a döntéseinket.

Az interjú második felében Toma Richárddal, Bana község polgármesterével beszélgettünk. 

(forrás: Bana Község Hivatalos Facebook Oldala)

Hogyan érintette a települést az emberi élet védelmében hozott korlátozások bevezetése?

Az óvodánk bezárta kapuit, ezzel párhuzamban a hivatal sem működött. Az ügyintézést úgy oldottuk meg, hogy kialakítottunk az ügyfelek számára egy előzetes bejelentkezési rendszert, így külön tudtuk kezelni mindenki ügyeit, így nem kellett tartanunk a tömegekbe való tömörüléstől. Minden ugyan úgy működött a hivatalban, csak nem voltunk teljesen nyitva a lakosság előtt. A szabadtéri piac nem üzemelt, a nem egyénileg végezhető sporttevékenyégeket szintén nem engedhettük meg, a közösség mindennapjait is nagyban befolyásolta a helyzet. Ezúton szeretném megköszönni a lakosságnak a jogkövető, fegyelmezett magatartást, amivel hozzájárultak ahhoz, hogy így sikerült biztosítani a megfelelő védekezést.

Mekkora veszteséget tudtak realizálni a településen?

Jelentős veszteség ért bennünket, nehéz lenne számokkal kifejezni. Többen szerettek volna termet bérelni a közösségiházban, ez a vírus előtt egy jó bevételiforrás volt. Nem régen vagyok a település polgármestere, így nem tudom pontosan meghatározni azt, hogy mennyi kiesést okozott az, hogy nem adhatunk bérbe, de semmiképpen sem kicsi ez a szám. Egy önkormányzatnak – csúnyán fogalmazva – minden fillér abszolút számít, így ha azt mondom, hogy 200 ezer forintot vesztettünk el, az óriási összeg számunkra.

Lehet valamilyen piaci alapú árbevételt elérni most, hogy minden újra indul? Milyen stratégiát dolgoztak ki erre az eshetőségre?

A kieséseket nem tudjuk már kompenzálni, ami egyszer elment, az elment. Természetesen próbálkozunk, de inkább olyan megoldásokat keresünk, ahol spórolni tudunk, forrásokat átszervezni, vagy átcsoportosítani. Mindent annak érdekében teszünk, hogy a költségvetés számunkra jól alakuljon.

Hogyan éli meg a település lakossága a korlátozások feloldását?

Nem jelenthető ki hatalmas változás, sőt mondhatni ugyanabban az üzemmódban vagyunk, mint amiben voltunk a veszélyhelyzet időszaka alatt. Úgy gondolom, hogy majd a vészhelyzet teljesmértékű feloldása után fog visszaállni minden a régi rendbe. Most már úgy tűnik, hogy június 24-én, ha addig feloldják a vészhelyzetet, már testületi ülést is összehívhatunk, (eddig csak Skype segítségével tudtuk ilyen a fórumokat megtartani).

(forrás: Bana Község Hivatalos Facebook Oldala)

Piaci alapú rendezvényeket tudnak szervezni?

A település legnagyobb eseménye a falunap szokott lenni augusztusban, ha a későbbi szabályozások lehetővé teszik, ezt is szeretnénk megtartani. Ez a település turisztikailag nem egy nagy látványosság, nincsenek olyan jellegű dolgok, amik ide vonzanák a turistákat, ezért ebben a szegmensben sem kiesésre, sem jövedelemre nem számítunk. Kellemetlenek azonban az állami elvonások, ilyen a súlyadó elvétele, mert ez elég nagy összegnek számít, legalábbis a költségvetéshez képest egy jelentős bevételt.

A humán erőforrást hogyan érintette a kialakult helyzet? Leépítésekkel kellett számolniuk?

Igen, volt leépítés. A hivatalban egy 65 év feletti munkatársunkat kellett elküldenünk, egyelőre csak szabadságra, majd nem sokkal ezután ténylegesen meg kellett szüntetni a munkaviszonyát. Mivel a vírus folyamatosan más-más problémát és veszélyeket hozott magával, így átszervezésekkel kellett éljünk. Sajnos a településen volt egy igazolt vírussal megfertőződött beteg is, róla és a családjáról, illetve az itt élő idősekről is gondoskodnunk kellett és kell most is.

A településen mi a legmeghatározóbb munkalehetőség?

Az önkormányzat ilyet nem tud biztosítani, nem üzemeltetünk semmilyen céget. A helyi vállalkozásoknak a nagy része mezőgazdasági jellegű, és van néhány fémipari tevékenységet biztosító vállalkozás is. Ezek jelenleg is működnek, itt nem voltak fennakadások..

Milyen jövőbeni fejlesztés, terv van a településen? Mi az, amit nagyon szeretnének megvalósítani, akár pályázatból, vagy önerőből?

Szeretnénk megvalósítani a több dolgot is. A sporttal vannak nagy terveink, ezen a téren is rengeteg ötlet van. A településnek van egy víztározója, ami lehetne a helyi látványosság is. Ez több mint tíz éve vár arra, hogy rendbe tegyük, de nem sikerült még az eddigi polgármestereknek és az előző testületeknek összefogni ezügyben. Nagyon fontos lenne ezt a projektet elkezdeni, hiszen a nádas növekedése miatt egy konkrét szúnyogkeltetővé vált ez a vizes terület, és ez több szempontból sem egészséges a lakosság számára. Erre nincs pályázati lehetőség, de igyekszünk forrást találni rá. A labdarúgás fejlesztése mellett a helyi kultúrházat is szeretnénk újítani, hiszen mióta a hatvanas években megépült azóta nem történt rajta semmilyen változás, abban az állapotban van, amilyenbe az ilyen idős épületek általában szoktak lenni. Nagyon szeretnénk erre is pályázni, hiszen fontos a közösségnek a kulturális élet, ennek a színvonalán jelentősen tudna emelni a felújított, programban gazdag művelődési ház.

Következő cikkünk tartalma:

Még zajlik a felmérés-sorozatunk a városok/községek vezetői körében. Következő alkalommal megismerheti a polgármesterek válaszai alapján született további kiértékelésünket, amiből már azt is megtudhatja, hogyan készülnek az “újranyitásra”.